DOI: https://doi.org/10.20998/2522-9052.2019.4.01

Метод адаптивного управління параметрами відображення інформаційної моделі в залежності від складності ситуації в повітряному просторі

Oleh Dmitriiev, Gennadiy Shcherbak, Igor Borozenec, Serhiy Shylo, Marina Melnichuk, Maryna Herashchenko

Анотація


У роботі пропонується структура, зміст та послідовність етапів методу адаптивного управління параметрами відображення інформаційної моделі повітряної обстановки в залежності від складності ситуації в зоні відповідальності автоматизованої системи управління повітряним рухом. Методом передбачається, що на основі отриманих різнорідних даних від джерел розпізнається ступень складності ситуації обстановки. Формуються параметри ознак для відображення інформаційної моделі шляхом визначення складу інформації, кольорового кодування, визначення необхідної кількості ознак та масштабування необхідних інформаційних елементів. Це дозволяє модифікувати базову інформаційну модель та розподілити її між відповідними засобами відображення інформації. В підсумку формується необхідна інформаційна модель для підтримки прийняття рішення. Також досліджено можливості врахування ефекту накладення формулярів супроводу повітряних суден при формуванні інформаційної моделі повітряної обстановки. За результатами експериментальних досліджень отримано залежності середнього часу сприйняття та ймовірності безпомилкового сприйняття інформаційної моделі повітряної обстановки оператором від коефіцієнту накладення формулярів.


Ключові слова


управління повітряним рухом; інтерфейс інформаційного середовища; формуляр супроводу повітряного судна; підтримка прийняття рішення; діяльність авіадиспетчера; інформаційна модель

Повний текст:

PDF (English)

Посилання


Szalma, J.L. (2014), “On the application of motivation theory to human factors/ergonomics: Motivational design principles for human-technology interaction”, Human Factors, No. 8 (56), pp. 1453–1471.

Salmon, P.M., Cornelissen, M. and Trotter, M.J. (2012), “Systems-based accident analysis methods: A comparison of Accimap, HFACS, and STAMP”, Safety science, No. 4 (50), pp. 1158–1170.

Wiegmann, D.A. and Shappell, S.A. (2016), A human error approach to aviation accident analysis: The human factors analysis and

classification system, Routledge, New York, 184 р.

Analysis of the safety status of flights with Ukrainian civilian aircraft following the investigation of aviation events and incidents in 2013-2017, (2019), available at: http://www.nbaai.gov.ua/uploads/ pdf/Analysis_5Y.pdf

Report on the performance of flight safety oversight functions in the air traffic management system in Ukraine for 2017, (2018), available at: https://avia.gov.ua/wp-content/uploads/2016/12/Ukraine-ANS-Safety-Oversigh-Report-2017.pdf

Flight Safety Analysis Based on Investigation of Aviation Events and Incidents with Ukrainian Civil Airlines and Foreign Registration Vessels in 2018, (2019), available at: http://www.nbaai.gov.ua/uploads/pdf/Analysis2018.pdf

Air Navigation Services Rules. Air Traffic Management / Doc 4444. Sixteenth Edition (2016), ICAO, Montreal, 508 р.

Aviation Rules of Ukraine "Technical Requirements and Administrative Procedures for Flight Operation in Civil Aviation", (2018), available at: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/z1109-18

Aerodrome design manual. Part 4 Visual Aids/ Fourth Edition (Doc.9157, AN/901) (2004), ICAO, Montreal, 195 р.

Software to provide Air Traffic Control services on VATSIM (2019), available at: https://www.vatsim.net/air-traffic-control/software

Rizwan, Y., Waslander, S.L. and Nielsen, C. (2011), “Nonlinear aircraft modeling and controller design for target tracking”, Proceedings of the 2011 American Control Conference, IEEE, рр. 3191–3196.

Tischler, M.B. (2018), Advances in aircraft flight control, Routledge, London, 750 р.

Jategaonkar, R.V. (2014), Flight vehicle system identification: A time-domain methodology, American Institute of Aeronautics and Astronautics, Inc., Reston, 627 р.

Kuchuk, G., Kovalenko, A., Komari, I.E., Svyrydov, A. and Kharchenko, V. (2019), “Improving big data centers energy efficiency: Traffic based model and method”, Studies in Systems, Decision and Control”, vol 171, Kharchenko, V., Kondratenko, Y., Kacprzyk, J. (Eds.), Springer Nature Switzerland AG, pp. 161-183, DOI:

http://doi.org/10.1007/978-3-030-00253-4_8

Svyrydov, A., Kuchuk, H., Tsiapa, O. (2018), “Improving efficienty of image recognition process: Approach and case study”, Proceedings of 2018 IEEE 9th International Conference on Dependable Systems, Services and Technologies, DESSERT 2018, pp. 593-597, DOI: http://dx.doi.org/10.1109/DESSERT.2018.8409201

Kuchuk, N., Mozhaiev, O., Mozhaiev; M. and Kuchuk, H. (2017), “Method for calculating of R-learning traffic peakedness”, 4th International Scientific-Practical Conference Problems of Infocommunications Science and Technology, PIC S and T 2017, pp. 359–362. URL : http://dx.doi.org/10.1109/INFOCOMMST.2017.8246416

Kovalenko, A.A. (2014), “Approaches to the synthesis of the information structure of the system for managing an object of critical application”, Information Processing Systems, No. 1 (117), pp. 180-184.

Rules for air traffic service notification, (2012), available at: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/z0958-12

The main directions of development of armaments and military equipment for the long term, (2017), available at: https://www.kmu.gov.ua/ua/npas/250071205

Borozenec, І.O., Dmitriiev, O.M. and Mazharov, V.S. (2019), Information support for decision makers in automated air traffic control systems, Eksklyuziv-Sistem, Kropivnickij, 150 p.

Pavlenko, M.A., Shylo, S.G., Borozenec, І.O. and Dmitriiev, O.M. (2018), “Procedure for the assessment of the degree of danger of the situation of the situation for the decision support system in air traffic control systems”, Systems of Control, Navigation and Communication, No. 6 (52), pp. 25–29, http://dx.doi.org/10.26906/SUNZ.2018.6.025

Shylo, S.G., Dmitriiev, O.M. and Novіkova, І.V. (2018), “Method of formalizing knowledge about situational situation analysis for decision support system of automated air traffic control system”, Suchasnі іnformacіjnі tekhnologії u sferі bezpeki ta oborony, No. 3 (33), pp. 93–98.

Shcherbak, G.V., Borozenec, І.O., Shylo, S.G., Dmitriiev, O.M. and Kukobko, S.V. (2019), “Algorithm for adaptive scaling of information model of air display imaging”, Sistemy obrobki іnformacії, No. 3 (158), pp. 27–35.




Copyright (c) 2020 Oleh Dmitriiev, Gennadiy Shcherbak, Igor Borozenec, Serhiy Shylo, Marina Melnichuk, Maryna Herashchenko